Ingressbilde av Mestre hele livet - Regjeringens strategi for god psykisk helse (2017–2022)

Mestre hele livet

06. september 2017

Regjeringens strategi for god psykisk helse (2017–2022) er underskrevet av syv ministere. Målet og ønsket er at denne skal bidra til å rette oppmerksomhet rundt tiltak som vil skape et samfunn som fremmer mestring, tilhørighet og opplevelse av mening.

Ingressbilde til Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Klarere krav til ledelse

12. juli 2017

God ledelse er en forutsetning for å kunne gi gode helse- og omsorgstjenester. Nå kommer klarere krav til lederskap i helse- og omsorgstjenesten.

Ingressbilde til Oppvekstrapporten 2017

Oppvekstrapporten 2017: Økte forskjeller – gjør det noe?

31. mars 2017

Barn er nå overrepresentert i lavinntektsstatistikken. Hva slags familier vokser disse barna opp i, hvordan har de det og hva slags fremtidsutsikter har de? Disse spørsmålene diskuteres i Oppvekstrapporten 2017, som ble lansert 30. mars på Bufdirs Oppvekstkonferanse 2017.

Omslaget til Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering

Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering (2017-2019)

16. mars 2017

Opptrappingsplanen retter seg i hovedsak mot brukere med funksjonsnedsettelser, og peker på hovedutfordringene på habiliterings- og rehabiliteringsfeltet.

Ingressbilde - veileder

Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten

13. januar 2017

Helsedirektoratet har publisert Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten. Veilederen omfatter alle pårørendegrupper, uavhengig av pasienten eller brukerens diagnose, og inkluderer eldre, voksne, barn og ungdom som pårørende.

Forsiden til rapporten Det handler om samhandling

Rapport Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser

Lav, tilfeldig og personavhengig kunnskap og kompetanse?

30. november 2016

«Det handler om samhandling! Kartlegging av kompetanse og tilbud om aktivitet og deltakelse innen habilitering for barn og unge i kommuner og i spesialisthelsetjenesten». Rapport utført av Nordlandsforskning 2015

Ingressbilde til artikkel om Tjenestilbudet til familier som har barn med funksjonsnedsettelser

Rapport fra NOVA

Tjenestilbudet til familier som har barn med funksjonsnedsettelser

27. september 2016

Foreldre til barn med funksjonsnedsettelser opplever ofte at informasjonen om hjelpesystemet og tjenestene er mangelfull og tilfeldig. De må da selv finne ut av hvordan de skal skaffe seg hjelp, noe som kan føre til en skjevfordeling av hjelpen.

Omslagsbilde til boka Sett, hørt og forstått?

Boklansering

Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner

25. august 2016

«Sett, hørt og forstått? Om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner» er redigert av Reidun Follesø og Catrine Torbjørnsen Halås, begge tilknyttet Nord universitet, og Cecilie Høj Anvik ved Nordlandsforskning. Boka har sitt utspring i forskningsgruppa «unge i risiko» ved Nord universitet, og et langvarig samarbeid mellom universitetet og Nordlandsforskning.

Omslaget til magasinet Familieveiviser

Familieveiviser - For barn, unge og deres familier

22. august 2016

Da Prosjekt Familieveiviser (2008–2010) ble avsluttet ga Helsedirektoratet ut et magasin som sammenfatter og formidler erfaringene fra de åtte delprosjektene.

Ingressbilde til artikkel om Masteroppgaven Stigmateori i praksis

Masteroppgave i sosiologi

Stigmateori i praksis

09. august 2016

I november 2015 leverte Sofie Paulsen sin Masteroppgave i sosiologi, "Stigmateori i praksis – En kvalitativ studie av foreldres refleksjoner og tanker om sine fysisk funksjonshemmede barn".

Ingressbilde til artikkel om Masteroppgaven At nå nye højder

Masteroppgave i spesialpedagogikk

At nå nye højder

29. juni 2016

Lene Fisker Brogaard har skrevet sin masteroppgave i spesialpedagogikk med tittelen "At nå nye højder – Deltagelse på Arctivity. Hvordan risikosportaktiviteter bidrager til mestring og mening hos mennesker med fysiske funktionsnedsættelser."

Bilde av en voksen mann og en ung gutt med Down syndrom som ser på hverandre og smiler bredt

Veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten - Høring

28. juni 2016

Høring om Helsedirektoratets arbeid med veileder om pårørende i helse- og omsorgstjenesten er ute nå.

Tegninger fra omslaget til Regjeringens strategi for ungdomshelse

Regjeringens strategi for ungdomshelse 2016–2021

Ungdomshelsestrategien

15. juni 2016

Norges første ungdomshelsestrategi har som mål å hjelpe unge til å mestre egne utfordringer og leve gode liv. Syv departementer står bak strategien.

Omslag til boka Inkluderende kroppsøving

Inkluderende kroppsøving

15. juni 2016

Med denne boka ønsker forfatterne å bidra til at fremtidens kroppsøvingslærere skal kunne reflektere over og analysere sin egen undervisningspraksis med sikte på å skape rom for inkludering, slik at alle elever får erfare utfordringer og læring ut ifra sine forutsetninger.

Tre polaroidbilder av barn engasjert i ulike fritidsaktivteter

Fritidserklæringen – en felles innsats for fritidsaktivitet til alle barn

14. juni 2016

Staten, kommunene og frivilligheten går nå sammen om en felles innsats for at alle barn, uavhengig av foreldrenes sosiale og økonomiske situasjon, skal få mulighet til å delta jevnlig i én organisert fritidsaktivitet.

Forsidebilde av rapporten Sosiale forskjeller i unges liv

Rapport fra NOVA

Store sosiale forskjeller blant unge

14. juni 2016

En ny rapport som bygger på data fra lokale ungdomsundersøkelser (Ungdata) viser at ungdom fra høyere sosiale lag oftere enn andre deltar i organiserte fritidsaktiviteter, mens ungdom fra lavere sosiale lag bruker mest tid på ulike skjermbaserte aktiviteter.

Bilde av omslaget til Aktiv Ung konferansemagasin 2016

"Utstyrt for fremtiden?" 4.- 5.februar 2016

Nytt konferansemagasin!

26. april 2016

Årets utgave av konferansemagasinet "Aktiv Ung" har tittelen "Utstyrt for fremtiden?". 

Fritidsaktiviteter

Aktivitetsvelgeren "Ulike fritidsaktiviteter"

18. april 2016

Brosjyren presenterer over hundre fritidsaktiviteter og er et viktig verktøy i kartleggingen for å hjelpe barn, ungdom og voksne til finne en selvvalgt fritidsaktivitet. Brosjyren kan lastes ned gratis eller bestilles i papirutgave.

Utvikling

NAKU: Utvikling

05. april 2016
handicapnytt

Handicapnytt

05. april 2016
Udgivelse_inklusion_og_idraet_i_folkeskolen

Utgitt av Handicapidrættens Videnscenter

Inklusion i idrætsundervisningen

05. april 2016
78f2978dc78e06822c1481188a67c910_f1371

Utgitt av Handicapidrættens Videnscenter

Aktivt liv og job der holder

05. april 2016
356f289f30ec253e25de4bea127a931e_f1414

Utgitt av Handicapidrættens Videnscenter og Egmont Højskolen

Bevægelseseksperimentariet

05. april 2016
Omslaget til Oppvekst med funksjonshemming

Jan Tøssebro og Christian Wendelborg

"Oppvekst med funksjonshemming – Familie, livsløp og overganger"

04. april 2016

Barn med funksjonshemninger skulle inkluderes med jevnaldrende. I virkeligheten blir de satt mer utenfor jo eldre de blir. Idealet om inkludering har svunnet i takt med det økte prestasjonspresset i skolen, mener forskere.

Utsnitt av omslaget til Hva er funksjonshemming

Jan Tøssebro

Hva er funksjonshemming

04. april 2016
 

Rapport fra Valnesfjord Helsesportssenter

Aktivitet mot frafall i skolen

07. mars 2016

Ungdomstiden kan være en turbulent tid med endringer i krav fra flere sider. For personer med en funksjonsnedsettelse kan disse endringene oppleves enda sterkere og mer turbulente,og valg du tar kan få konsekvenser for framtidig helse og forutsetninger for et selvstendig liv. Prosjektet Aktivitet mot frafall i skolen har hatt som mål å styrke unge funksjonshemmedes muligheter til å fullføre videregående skole og klare overgangen til studier og/eller arbeidsliv, og bidra til økt aktivitet og deltakelse i skole, samfunn og arbeidsliv.

 

Artikkel Anne-Merete Kissow

Deltagelse i sociale fællesskaber - at blive sig selv på en anden måde

01. mars 2016

"Idrætsaktiviteter tilbyder børn med handicap sociale fællesskaber, der kan tilrettelægges, så alle kan deltage med de forudsætninger, de har."

 

Jorunn H. Midtsundstad i ny antologi

«Instrumentalism in Education – Where is Bildung left?»

17. september 2015

I antologien «Instrumentalism in Education – Where is Bildung left?» som er utgitt på Waxmann, presenterer skoleforskere fra flere land resultater fra forskning på hvordan fokuset på testresultater påvirker skolen.

Ingressbilde til artikkel om Doktorgradsavhandlingen Ordinary kids- Everyday life experiences of children with disabilities

Doktorgradsavhandling

Mona Asbjørnslett "Ordinary kids": everyday life experiences of children with disabillities"

01. september 2015

13. april disputerte Mona Asbjørnslett over avhandlingen «Ordinary kids- Everyday life experiences of children with disabilities. I studien har hun og forskerkollegene fulgt barn med nedsatt funksjonsevne i overgangen mellom barne- og ungdomsskolen.

 

Kunnskapsbanken fra Naku

09. juli 2015

Nasjonal kompetansemiljø om utviklingshemming med Kunnskapsbank!

 

Publikasjoner fra NTNU Samfunnsforskning

09. juli 2015

Infoside på publikasjoner

 

Publikasjoner fra Beitostølen Helsesportsenter

09. juli 2015

Infoside på publikasjoner

 

Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne: Fellestrekk og variasjon

08. juli 2015

Rapport fra Anna Margareth Kittelsaa, Jan Tøssebro og Sigrid Elise Wik

 

Som alle andre? Søsken til barn og unge med funksjonsnedsettelser

08. juli 2015

Rapport fra Jan Tøssebro om søsken til barn og unge med funksjonsnedsettelse

 

Ellen Berg Svendby «Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn»

08. juli 2015

"Jeg kan og jeg vil, men jeg passer visst ikke inn": En narrativ studie om barn og unges erfaringer med kroppsøvingsfaget når de har en sjelden diagnose (fysisk funksjonshemning). Avhandling (doktorgrad) av Ellen Berg Svendby - Norges idrettshøgskole, 2013

 

Astrid Nyquist "Jeg kan delta"

08. juli 2015

Astrid Nyquist forsvarte sin avhandling "Jeg kan delta. Barn med funksjonsnedsettelser og deltakelse i fysisk aktivitet - en multimetodestudie i en habiliteringskontekst", for graden philosophiae doctor (PhD) ved Norges idrettshøyskole 19. november 2012.

Ingressbilde til Stortingsmelding nr. 19 Folkehelsemeldingen. Mestring og muligheter

Meld. St. 19 (2014–2015)

Folkehelsemeldingen. Mestring og muligheter

27. mars 2015
Utsnitt av magasinforside fra konferansen "Ulikhet gir mulighet"

Magasin årskonferansen 2014 "Ulikhet gir mulighet"

19. mars 2015

Nytt magasin formidler noen av de flotte faglige og sosiale opplevelsene fra årskonferansen i Bodø i desember 2014.

 

Idræt, handicap og social deltagelse

10. mars 2015

"Er man aktiv i idrætslivet, er man det sandsynligvis også i andre sammenhænge, viser resultaterne fra et ph.d.-studie. Idrætten kan være med til at give et afgørende skub, der gør at mennesker med handicap opsøger andre sociale fællesskaber."

Ingressbilde til Masteroppgave  - Mulig for meg! Barns erfaringer med aktivitetshjelpemidler

Mastergradsoppgave

Mulig for meg!

31. desember 2014

Hvilke erfaringer har barna selv med bruk av aktivitetshjelpemidler? Dette er et sentralt spørsmål som fysioterapeut Berit Gjessing forsøker å svare på i sin mastergradsoppgave. Oppgaven bygger på funn fra intervjuer med barn i alderen 9 til 12 år.

Ingressbilde til Stortingsmelding nr. 7 Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2015–2024

Meld. St. 7 (2014–2015)

Langtidsplan for forskning og høyere utdanning 2015–2024

03. oktober 2014
Ingressbilde Meld. St. 29 Morgendagens omsorg

Meld. St.nr. 29 (2012 - 2013)

Morgendagens omsorg

22. april 2013

I en ny stortingsmelding legges det vekt på at mange av fremtidens utfordringer i omsorgssektoren kan løses ved å bruke ressursene på nye måter, og innføre nye metoder og arbeidsformer.

Article image

Meld. St. 10 (2011-2012)

Kultur, inkludering og deltaking

07. desember 2012

Stortingsmeldingen Kultur, inkludering og deltaking, presenterer mål og tiltak på kultur- og fritidsarenaen. I meldingen legges det vekt på betydningen av å arbeide videre for et inkluderende samfunn hvor alle kan delta,som et overordnet mål.

Article image

Meld. St. 10 (2011-2012)

Kultur, inkludering og deltaking

07. desember 2012

Stortingsmeldingen Kultur, inkludering og deltaking, presenterer mål og tiltak på kultur- og fritidsarenaen. I meldingen legges det vekt på betydningen av å arbeide videre for et inkluderende samfunn hvor alle kan delta,som et overordnet mål.

Ingressbilde til Stortingsmelding nr. 16 ... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring

St.meld. nr. 16 (2006–2007)

... og ingen sto igjen. Tidlig innsats for livslang læring

07. desember 2012
Ingressbilde til Stortingsmelding nr. 14 Om opplæringstilbod for hørselshemma

St.meld. nr. 14 (2003–2004)

Om opplæringstilbod for hørselshemma

07. desember 2012
Ingressbilde til Stortingsmelding nr. 26 Den norske idrettsmodellen

Meld. St. 26 (2011–2012)

Den norske idrettsmodellen

07. desember 2012
Ingressbilde St.meld. nr. 25 Mestring, muligheter og mening

St. Meld. nr. 25 (2005 - 2006)

Mestring, muligheter og mening

07. desember 2012

Framtidas omsorgsutfordringer og hovedbrukerne av de kommunale helse- og omsorgstjenestene står i fokus i denne meldingen. De siste 20 årene har tjenestene gjennomgått flere store reformer som har berørt både eldreomsorgen og brukergrupper med ulike typer funksjonshemminger.

Ingressbilde til Stortingsmelding nr

Meld. St. 45 (2012–2013)

Frihet og likeverd – Om mennesker med utviklingshemming

07. desember 2012