Bilde av ung gutt som ser tankefull ut

NTNU Samfunnsforskning

Hva skjer med barn som ikke passer inn?

08. september 2017

Det er nærliggende å tenke at ensomme barn blir innesluttede og resignerte. Forskning viser at det er mer nyansert enn som så.

School-In

Hvordan påvirker lokalmiljøet skolens inkludering?

30. januar 2017

I innovasjonsprosjektet School-In som er finansiert av Norges Forskningsråd vil en se nærmere på hvilken betydning lokalmiljøet har for inkluderingen i skolen.

Bilde av et barn i en sitski og en voksen som styrer, bak.

Nytt nasjonalt program innen aktivitetshjelpemidler

03. oktober 2016

Valnesfjord Helsesportsenter, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter, Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser og Beitostølen Helsesportsenter er tildelt i overkant av 3 millioner kroner av Stiftelsen Sophies Minde til gjennomføring av første fase i et nasjonalt FoU-program knyttet til aktivitetshjelpemidler. Dette er et ledd i en større nasjonal satsing innenfor helsesportområdet (Prosjektet Delta 2022).

Bilde av hender som holder en halvspist donut med sukker på

Hvordan hjelpe overvektig ungdom best mulig?

19. august 2016

Forekomsten av fedme blant barn og unge øker verden over. Stadig flere bruker mat som premiering, trøst eller som en slags flukt fra hverdagen – med overvekt som resultat. Hvordan man hjelper de som er utsatt, skal forskerne nå finne ut av.

Bilde av førsteamanuensis Anne Mari Undheim ved NTNU

Læreren er den aller viktigste

Både mobber og mobbeoffer sliter med å takle livet

19. august 2016

Barn og ungdom som mobber eller er mobbeoffer møter stress og vanskelige situasjoner på den samme måten. Begge har også like dårlig sosial kompetanse. Det viser to studier ved NTNU.

Skjermdump av svensk nettside

ADHD er ok – bare ikke på skolen

11. juli 2016

Forskere har intervjuet 12 ungdommer i alderen 15 til 17 år om hvordan det er å leve med ADHD. Ungdommene forteller at de stort sett lever godt med sin diagnose. Det er på skolen at ADHD blir et problem.

Omslagsbilde til boken Fritid med bistand

Inkludering og plassering - et forhold mellom organisasjon og person

01. juni 2016

Artikkelen «Perspektiver på inkludering i praksis - en analyse av FmB-metoden» som gjennomfører analysen på bakgrunn av en definisjon av inkludering som forholder seg både til person og organisasjon.

Omslag - Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen

En systematisk analyse av effekt og pedagogisk innsats ved inklusjon av barn med spesielle behov i grunnskolen i Danmark

31. mai 2016

Dansk Clearinghouse har gjennomført et prosjekt hvor de har samlet kunnskap om forskningsspørsmålet: Hvilken empirisk forskning er gjennomført til belysning av effekten av inklusjon av elever med særlige behov i grunnskolen?

Bilde av omslaget til rapporten Samarbeid til barnets helhetlige utbytte?

En case-basert studie av samarbeidet rundt barnehagebarn med individuell plan.

Samarbeid til barnets helhetlige utbytte?

30. mai 2016

Agderforskning og Universitetet i Agder har utviklet kunnskap om forskningsspørsmålet: Hvordan konstrueres og ivaretas samarbeidsrelasjonene i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne mellom barnehagen og barnets hjem og mellom barnehagen og det øvrige hjelpeapparatet?