Bilde av ung gutt som ser tankefull ut

NTNU Samfunnsforskning

Hva skjer med barn som ikke passer inn?

08. september 2017

Det er nærliggende å tenke at ensomme barn blir innesluttede og resignerte. Forskning viser at det er mer nyansert enn som så.

Bilde av et barn i en sitski og en voksen som styrer, bak.

Nytt nasjonalt program innen aktivitetshjelpemidler

03. oktober 2016

Valnesfjord Helsesportsenter, Røde Kors Haugland Rehabiliteringssenter, Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser og Beitostølen Helsesportsenter er tildelt i overkant av 3 millioner kroner av Stiftelsen Sophies Minde til gjennomføring av første fase i et nasjonalt FoU-program knyttet til aktivitetshjelpemidler. Dette er et ledd i en større nasjonal satsing innenfor helsesportområdet (Prosjektet Delta 2022).

Skjermbilde av nettsiden til knutepunktet Fritid for alle

Faglig knutepunktansvar for feltet støttekontakt, kultur- og fritidsdeltakelse

15. juni 2016

Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser har ansvaret for å følge opp feltet støttekontakt, kultur- og fritidsdeltakelse, nasjonalt. Satsingen gjennomføres i et nært samarbeid med Helsedirektoratet.

Bilde av ungdommer som er med i en tautrekkingskonkurranse

Ny samarbeidsavtale

14. juni 2016

En samarbeidsavtale er nylig blitt inngått mellom UiT Norges arktiske universitet,  Campus Harstad, Avdeling for vernepleie og Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser - Aktiv Ung

Omslagsbilde til boken Fritid med bistand

Inkludering og plassering - et forhold mellom organisasjon og person

01. juni 2016

Artikkelen «Perspektiver på inkludering i praksis - en analyse av FmB-metoden» som gjennomfører analysen på bakgrunn av en definisjon av inkludering som forholder seg både til person og organisasjon.

Skjermbilde av Drop-In metodens nettside

Prosjekter og publikasjoner

Drop-In – Å endre elevrollen gjennom veiledning

01. juni 2016

Drop-In metoden er utviklet for å støtte elever i utviklingen av elevrollen.

Omslaget til boka  Heterogeneity General Didactics Meets the Stranger

Mangfold i klasserommet kan betraktes som en fordel for undervisning

01. juni 2016

Artikkelen School Performance and Diversity, tar for seg forskningsspørsmålet: Når er mangfold et problem for undervisning?

Omslag - Effekt og pædagogisk indsats ved inklusion af børn med særlige behov i grundskolen

En systematisk analyse av effekt og pedagogisk innsats ved inklusjon av barn med spesielle behov i grunnskolen i Danmark

31. mai 2016

Dansk Clearinghouse har gjennomført et prosjekt hvor de har samlet kunnskap om forskningsspørsmålet: Hvilken empirisk forskning er gjennomført til belysning av effekten av inklusjon av elever med særlige behov i grunnskolen?

Bilde av omslaget til rapporten Samarbeid til barnets helhetlige utbytte?

En case-basert studie av samarbeidet rundt barnehagebarn med individuell plan.

Samarbeid til barnets helhetlige utbytte?

30. mai 2016

Agderforskning og Universitetet i Agder har utviklet kunnskap om forskningsspørsmålet: Hvordan konstrueres og ivaretas samarbeidsrelasjonene i forhold til barn med nedsatt funksjonsevne mellom barnehagen og barnets hjem og mellom barnehagen og det øvrige hjelpeapparatet?